facebook
ЦІКАВО

Сатаніст, скнара і великий скрипаль Нікколо Паганіні: неймовірна історія життя

Сатаніст і скнара Нікколо Паганіні: шлях від хлопчика в сараї до зірки в одязі з чужого плеча. Картина Анни Єгорової.

Похмурий геній музики, Нікколо Паганіні був важкий характером, негарний собою, дуже хворобливим, ​​але після концертів жінки буквально вішалися на нього, а чоловіки готові були йому прощати популярність у жінок. Це породило чутки, що він продав душу дияволу чи практикує сатанізм. Незнайомі з Паганіні люди розпускали плітки, в яких він поставав сущим негідником – хоча музикант займався благодійністю. Доля скрипаля була такою ж складною, як і його характер, і перше явно породило друге.

Хлопчик, народжений заради чужої мрії

РЕКЛАМА

В один прекрасний день Антоніо Паганіні, італійський крамар, терміново послав по лікаря. Прибулий лікар розвів руками: хлопчик на ім’я Нікколо був  мертвий. Батько замучив його, замикаючи на довгі години в темному сараї без шматка хліба – вчитися грати на скрипці. Тереза ​​Паганіні, мати нещасної дитини, нічого не бачила через сльози.

Купили маленьку труну. Але поховати Нікколо не вдалося, під час церемонії прощання він раптом прокинувся, сів в труні і дивився навколо з жахом в очах. Мати кинулася цілувати його і скоріше нагодувала. Вже на наступний день батько вклав йому в руки скрипку.

В Італії музикант міг отримувати дуже хороші гроші, але і грати він повинен був дуже добре: слух у глядачів був ідеальний, і конкурентів вистачало. Картина Павла Петровича Чистякова.

Антоніо Паганіні сам з юності мріяв стати знаменитим музикантом, він обожнював грати на мандоліні в вільний час, і, можливо, цією мандоліною колись зачарував свою дружину. Але кар’єру в музиці зробити він не зміг. Молодість пропрацював вантажником, назбиравши деяких грошенят і відкрив крамничку. Всі свої амбіції переніс на первістка – але у сина не виявилося ні проблиску музичного таланту. Дружина втішала: нібито їй був сон, що обдарованою виявиться наступна дитина. Наступним був Нікколо.

Освоював інструмент Нікколо швидко і вже в ранньому віці складав і виконував досить важкі речі, і це запаморочила голову його батькові. Він вирішив, що хлопчика треба якось особливо муштрувати, щоб той став неодмінно знаменитим. Коли методика з сараєм і голодуванням показала себе не дуже добре – тобто, після «смерті» сина – Антоніо задумався і підшукав хлопчикові в учителі справжнього музиканта, скрипаля Джованні Черветто.

Ймовірно, вчитель за своїми методами недалеко пішов від горе-педагога Антоніо Паганіні, оскільки Нікколо потім все життя уникав згадувати його ім’я і, ймовірно, навіть не вважав за вчителя. Можливо, до дорослого віку батько і Черветто відбили б у хлопчика всяке бажання тримати в руках скрипку, але юним віртуозом зацікавилися відразу двоє: композитор Франческо Ньекко і капельмейстер собору Сан Лоренцо Джакомо Коста. Вони зверталися з хлопчиною шанобливо, м’яко наставляли його, а Коста взяв до себе в оркестр на роботу.

Не можна сказати, що одержимість батька пройшла для Нікколо безслідно. Все життя він страждав від слабкого здоров’я, закладеного, ймовірно, суворим ставленням в дитинстві; його також долали напади похмурості. Крім того, він був приголомшливо неосвічений, що для знаменитого музиканта, яким він став згодом, було ледь можна пробачити: писав з орфографічними помилками, «плавав» в питаннях історії, хоча нахапався деяких знань, щоб сяк-так підтримувати розмову. Схоже, батько не відпускав Нікколо навіть в школу.

Деякі просто народжені для слави

Талант юнака, тільки почав музичну кар’єру, тим часом, треба було розвивати. Вирішено було відправити Паганіні-молодшого в навчання в Парму, до знаменитого скрипаля Алессандро Ролле. Для цього Нікколо дав дебютний концерт в генуезькому театрі Сант-Агостіно. Грошей з одного концерту не вистачило, але меценат маркіз Джан Карло ді Негро організував ще один виступ, у Флоренції, і Нікколо, нарешті, зміг від’їхати в Парму.

Але в Пармі батько і син Паганіні зіткнулися з закритими дверима спальні: Ролла хворів, збирався хворіти ще довго, нікого не приймав і коли почне приймати, невідомо. Ситуація була сумна. Треба було піти з дому Роли спіймавши облизня. Але Нікколо не здався. Він побачив на столику скрипку і ноти; твір його зацікавив, і він, взявши чужу скрипку, почав награвати. То були ноти авторства самого Роли; хворий відразу їх дізнався і піднявся з ліжка, щоб побачити таємничого музиканта. Він не зміг приховати потрясіння, побачивши всього лише на-всього підлітка. «Мені нема чому вчити цю молоду людину», сказав Ролла батькові Паганіні.

Ролу передав Нікколо композитору Фернанду Паера, Паера, в свою чергу, Гаспару Гіретті, і під керівництвом Гіретті Нікколо досяг досконалості і як скрипаль, і як композитор. Тоді здавалося, що краще вже нікуди. Після Гіретті Паганіні став очевидною і незаперечною зіркою. Він їздив спочатку по містах, потім по країнах. Багато хто обурювався ціною на квитки на його концерти; він у відповідь піднімав ціни ще вище. Ті, хто все ж приходив, переконувалися, що цей скрипаль відрізняється від будь-якого іншого. Його руки коштували більше, ніж він виручав за концерти: вони були безцінні …

Нікколо Паганіні в молодості.

Звичайно ж, зі славою прийшла і жіноча увага. Нікколо завжди оточували шанувальниці, він легко заводив коханок. Найвідомішою з них стала співачка Антонія Бьянкі. Пара склалася така дивна, що про неї всі говорили. Паганіні вважався непривабливим, Бьянкі – навпаки. Обидва відкрито зраджували один одному: Антонія пояснювала, що нескінченні хвороби чоловіка (кашель, ревматизм, напади лихоманки і кишкових кольок) залишають йому мало сил на те, щоб її задовольняти. Однак дивним чином цих сил вистачало на інших жінок.

Зрештою Бьянкі народила сина, якого назвали Ахіллом. У батьківстві сумнівалися буквально всі, крім самого Паганіні. Він про дитину мріяв давно і в батьківство занурився з головою. Коли Ахіллу виповнилося три, його батьки розійшлися в різні боки; Нікколо домігся опіки над хлопчиком і дав йому своє прізвище. Щоб забезпечити хлопчика і його майбутнє, Паганіні працював, як проклятий.

РЕКЛАМА

Скнара і сатаніст

Гастролі і дорогі квитки – всі навколо дорікали Нікколо в жадібності. А жадібний Нікколо роздавав половину квитків безкоштовно – студентам-музикантам, а частину виручених грошей висилав родичам і віддавав на благодійність. Щоб не витрачати зайвого на себе (а значить, більше віддати іншим), одяг він купував у лахмітника. Звинувачували Паганіні і в гріху важчому – в тому, що він, нібито, колись вбив людину і на каторзі продав душу дияволу за те, щоб той зробив його геніальним скрипалем.

Чуток додавала і ексцентрична манера музиканта працювати корпусом і руками. Він розробив власні пози і руху, які давали йому особливий простір роботи зі скрипкою. В результаті багато хто запевняв, що на їхніх очах скелет скрипаля викривлявся і міняв форму, лікоть руки вивертався в протилежну сторону, кисть відокремлювалася від решти руки і ходила по скрипці сама по собі. Втім, зараз є гіпотеза, що Паганіні страждав хворобою Марфана, яка дійсно робить суглоби трохи занадто вільними, і від неї і помер, тому що вона викликає аневризму аорти.

Щоб зрозуміти всю майстерність Паганіні, варто знати про нього два факти. Одного разу на спір він програв мелодію на шовковому шнурку від лорнета; іншим разом недоброзичливці перерізали йому всі струни на скрипці, залишивши, на щастя, одну цілу – і він відіграв весь концерт на цій струні так, що зал нічого не помітив. Ще на одному виступі скрипаль схопив інструмент, не перевіривши налаштування. Під час самої гри виявилося, що скрипка з роялем акомпаніатора серйозно розходяться; але цей факт встиг помітити тільки акомпаніатор. Ніколо так швидко зробити перерахунок скрипки, кожен свій рух під кожну ноту, що зал знову нічого не помітив.

Паганіні помер від туберкульозу в неповні п’ятдесят сім років. Останні місяці хвороби він не виходив з дому і майже не вставав, цілими днями просто напівлежав і перебирав пальцями струни скрипки. Труну з його тілом закопували кілька разів – і викопували через погрози місцевих жителів, щоб перевезти труп Паганіні далі і спробувати закопати знову. Буквально всі в Європі були впевнені, що Нікколо – сатаніст, і, здавалося, бідному скрипалеві вже не знайти спокою – жодне місто не погоджувалося осквернити його останками свою землю. Ахілл Паганіні змучився, поки зумів поховати батька.

Портрет Паганіні від його сучасника Жана Огюста Домініка Енгра.

Згідно із заповітом скупого, відлюдника, всі його скрипки – чудові, дорогі музичні інструменти – відійшли декільком талановитим студентам та … його недругам, тим музикантам, з якими вони лаяли один одного в очі і позаочі, але чия майстерність не викликало у Нікколо, мабуть, сумнівів. Улюблену скрипку він подарував рідному місту, Генуї; воно отримало прізвисько «вдова Паганіні». У заповіті Нікколо також заборонив синові будь-яким чином витрачати гроші на похорон: робити їх пишними, замовляти реквієм … Він завжди вважав за краще витрачати на інших, а не на себе.

Related Articles:

Close